
Causing Unnecessary Anxiety? British 

Newspapers and the Battle of Jutland 

Guy Hodgson 
Liverpool John Moores University 

 

Jutland was the largest naval engagement of the First World War and, 

according to Mordal (1959, p. 265), “the greatest naval battle ever fought”. The scale 

of the action that took place approximately 60 miles off the coast of Denmark on May 

31 and June 1, 1916, is underlined by the statistics: 151 Royal Navy vessels against 99 

German; 96,000 men; 25 admirals; and 9,000 deaths. By comparison, at Trafalgar a 

century earlier, the decisive sea battle of the Napoleonic Wars, Nelson commanded 

27 ships of the line against a 33-strong Franco-Spanish fleet.1 Jutland, put simply, 

was the German High Fleet’s attempt to break the British naval blockade by luring 

out part of the Grand Fleet and causing sufficient damage that the German 

mercantile shipping could operate. The statistics suggest a German success in that 

the Royal Navy lost 115,025 tons against 61,180 and 6,097 British sailors were killed 

compared to 2,551 (Mordal, 1959, p. 265). Within a matter of days, however, the 

Royal Navy’s strength had been restored and the status quo had been re-established. 

As the New York Times put it: “The German Navy has assaulted its jailor, but is still in 

jail” (Kennedy, 2014, p. 335).  

The sheer size of the battle would have guaranteed Jutland historical debate, 

but, as Halpern (2012) noted, its inconclusive result has provided an impetus for 

“endless discussion”(p. 48). Much of it has focussed on the British commander, John 

Jellicoe, who ordered the Grand Fleet to turn round and head for port when 

confronted by a rear guard of destroyers armed with torpedoes when a leader in the 

                                                        
1 Thirteen smaller ships (six British) also took part in the battle. 



Nelson mould, according to critics, would have instinctively brushed them aside and 

pressed home the advantage to destroy the retreating German High Seas Fleet. 

Armchair strategists in the 1920s called for his court martial, although others have 

been more supportive including Winston Churchill who argued that circumspection 

was appropriate as Jellicoe was the only man who could have lost the war in an 

afternoon (Arthur, 2005). More recently, Kennedy (2014, p. 336) defended the 

admiral on practical grounds:   

It is easy to be critical of Jellicoe’s “turn away” order but how exactly does an 
admiral command all his warships if they were no longer sailing in parallel lines 
at four knots and in fine weather… but steaming at 20 knots in the fogs of the 
North Sea, with cruiser squadrons scattered forward for reconnaissance, 
destroyers trying to keep up and a battered battle-cruiser squadron either 
advancing into trouble or returning? 
 

While the debate about the battle has raged for a century, the consensus 

about the national press’s role in the First World War has been consistent in its 

criticism. In 1928 Ponsonby was scathing when he asserted: “There was no more 

discreditable period in the history of journalism than the four years of the Great 

War” (p. 134), and more recently Knightley (2004, p. 84) estimated that “more 

deliberate lies were told than in any other period of history”. Both were commenting 

about the coverage of the Western Front where the industrial scale of the slaughter 

ensured that Britain embarked on a campaign of information suppression and 

manipulation.  

Jutland was a sea battle, however, a theatre of the war in which Britain “ruled 

the waves”. The Royal Navy was a part of the national identity, a measure of 

Britain’s position in the world. Gordon (1996) wrote: 

The Navy occupied a unique place in the national sentiment; ordinary people 
could recite the vital statistics of the latest battleships, children were dressed in 
sailor suits, posters of bearded Jack Tars sold cigarettes (p. 250).  



A second Trafalgar was anticipated and this was reflected in the reporting, which 

differed significantly from the despatches from the trenches. This was partly due to 

the expectation, but also to other, practical, factors that will be discussed later. This 

chapter will explore whether the coverage was an anomaly in the press narrative, 

that instinctively responded to persuasion from the British government to 

manufacture support for the war, or a continuation of the hegemonic imperative. 

Was it the messengers, the newspapers, that changed or the message? It will do so by 

examining three daily newspapers, two national and one regional: the Daily Express, 

the Daily Mirror and the Manchester Guardian. 

Methodology 

The empirical part of the research is the newspapers that were chosen 

because they represent a range of political views, proprietors and target audiences. 

The Daily Mirror was first published in 1903 and was originally written by women 

for women, but by 1916 the editorial team had been “defeminised” in the “slaughter 

of the guilty” (Haggerty, 2003, p. 14) and the audience had become wider, being 

pitched at the middle and lower classes of both sexes. Launched by Alfred 

Harmsworth (the future Lord Northcliffe), the Mirror was sold for £100,000 to his 

brother, Harold (Lord Rothermere), in 1914 and, from a circulation of 630,000 in 1910 

(Butler and Sloman, 1975), its readership increased substantially so that in July 1915 

it declared an average daily sale of 1,053,000 (Haggerty, 2003). Politically it initially 

aligned itself to the Labour Party but distanced itself as Rothermere – “politically 

naïve and ultra-conservative on social issues” (Haggerty, 2003, p. 27) – took a greater 

interest in what appeared in its pages. The Daily Express was founded by Sir Arthur 

Pearson in 1900, but by Jutland was surviving on loans, including from Max Aitken 

(Lord Beaverbrook), a Canadian-born MP who purchased the newspaper outright in 



November 1916.2  It had a circulation of 400,000 (Butler and Sloman, 1975) and, 

politically, thanks to Aitken, was aligned with the Conservatives and Unionists. The 

proprietor and editor of the Manchester Guardian, C. P. Scott, also had connections in 

Parliament where he had been a Liberal MP between 1895 and 1906. Consequently, 

he carried influence in the ruling governments from 1906 to 1922 even though the 

Guardian was based in northwest England and had a circulation of only 40,000 

(Butler and Sloman, 1975).  

This is a qualitative study underpinned by the methodology outlined by 

Richardson (2007), by which newspaper reports and headlines are evaluated in the 

knowledge they can carry value judgements as well as dictionary meaning. The 

research comprises a study of the newspapers from June 3, 1916, the first day in 

which news of the battle appeared, to June 16, two weeks later. All significant reports 

were studied, in conjunction with editorials, readers’ letters and advertisements, 

totalling more than 150 extracts. The findings are divided into two parts, the first 

concentrating on the coverage in the first two editions, Saturday June 3 and Monday 

June 5, 1916, when the reporting waivered between describing a defeat or victory, 

and the second on subsequent reports which accommodated a period long enough to 

allow for more measured journalistic reflection.  

Censorship and Propaganda 

The First World War from the start was, according to Finn (2010, p. 520), a 

“media event”, and the British government’s approach to newspaper coverage of the 

First World War was typified by the cutting of the direct subterranean cables 

between Germany and the United States within hours of the declaration of hostilities 

                                                        
2 A condition attached to Aitken’s loans was that reports about his Parliamentary work 
should appear in the Daily Express (Taylor, 1972).  



(Taylor, 2003). Transatlantic communication was restricted and so was the traffic of 

information between the armed forces and the public via the national press. 

Successful mass mobilisation required social consensus and political leaders were 

convinced that “esprit would shatter if people perceived the brutal realities of trench 

warfare too vividly” (Carruthers, 2011, p. 46) and, as a consequence, no casualty 

figures were issued until May 19, 1915. Even after that date official lists were 

circulated only on a “for private information of editors” basis.  

This was a reflection of the influence of the popular press that had grown 

significantly at the start of the century. Hopkin (1970) noted that the new press had 

created a new readership that was “more impressionable” (p. 152) than the 

traditional newspaper public and the authorities quickly realised that, to sustain 

morale, the press had to be controlled. “D” notices, official requests not to publish 

material that could endanger national security, defined what could be printed and an 

official Press Bureau was established in August 1914 with two main functions: to 

control the supply the information from the War Office and the Admiralty; and to 

monitor every cable and telegram going to and from newspaper offices. National 

newspapers, the Manchester Guardian included, adopted an approach to news from 

the Western Front summed up by Lloyd George’s much-quoted quip to C. P. Scott:  

If people really knew, the war would be stopped tomorrow. But of course they 
don’t know and can’t know. The correspondents don’t write and the censorship 
would not pass the truth (Knightley, 2004, p. 116). 
 

As the quote implies, the censorship restricted the flow of news, but would have 

been unworkable without the co-operation of newspaper proprietors and editors and 

as early as July 27, 1914, a week before the outbreak of war, the major national 

newspapers had agreed not to publish details of military dispositions (Hopkin, 1970). 

Even as late as August 7, 1914, three days after the declaration of war, Scott, the 

editor of the Manchester Guardian, was expressing his opposition to the war to a local 



trades council, but added “we have no choice but to do the utmost we can to assure 

success” (Wilson, 1970, pp. 99-100). Patriotism is a default position for the press in 

times of war, but news management was also provided by, according to Marquis 

(1978, p. 476), a “tight-knit group of ‘press lords’ who (over lunch or dinner with 

Lloyd George) decided what was ‘good for the country to know’.” Why were 

journalists suppressing news?  

The obvious answer is that they all belonged to the same club, whose membership 
also included the most powerful politicians. Publishing a casualty list (or a letter 
from a wounded corporal about military bungling) would have meant expulsion 
from the club; social ostracism apparently meant more to the newsmen than their 
professional duty to inform the public (Marquis, 1978, p. 478).  

 

Allied to the censorship was propaganda designed to bolster the war effort. 

The British form focussed on demonizing the enemy, an objective hugely advanced 

by the German invasion of Belgium and the fact that much of the war was fought on 

Belgian soil. Taylor argued that no matter how much the Germans attempted to 

justify their actions, “Poor Little Belgium” remained a “rallying cry for their enemies 

throughout the war” (2003, p. 176). Tales of barbarity became commonplace – less 

than four weeks after Britain declared war, The Times (“Atrocities in Belgium”, 28 

August 1914, p. 7) reported that a witness saw “German soldiery chop off the arms of 

a baby which clung to its mother’s skirts” – and Demm (1993) wrote that the German 

soldier was depicted as a murderer who regularly committed acts of wickedness. It 

was, according to Taylor, a lasting impression:  

Images of the bloated “Prussian Ogre”… the “Beastly Hun” with his sabre belt 
surrounding his enormous girth, busily crucifying soldiers, violating women, 
mutilating babies, desecrating and looting churches, are deeply implanted in the 
twentieth century’s gallery of popular images (2003, p. 180). 

  

For the war at sea there was little need for propaganda – the British public 

had been demanding more Dreadnought-class battleships for a decade – but 



censorship ensured that newspapers demurred from reporting important losses.3 

This included the sinking of the battleship Audacious in 1914, which hit a mine off the 

coast of Ireland in October 1914 but was included in Royal Navy lists until the end of 

the war (Haste, 1977). Only on 14 November 1918 did The Times report the loss 

(“HMS Audacious”, p. 7), adding: “This was kept secret at the urgent request of the 

Commander-in-Chief, Grand Fleet, and the press loyally refrained from giving it any 

publicity.” The Battle of Jutland occurred in a news vacuum and the only civilians 

who were aware of it were the Prime Minister, Herbert Asquith, and the Foreign 

Secretary, Sir Edward Grey, who “happened to call” (Marquis, 1978, p. 478). No 

information was issued because, as the First Lord of the Admiralty Arthur Balfour 

told George Riddell, the chairman of the News of the World, it “would have 

occasioned un-necessary anxiety” (McEwen, 1986, p. 158). 

The news blackout ensured that the Admiralty did not issue a communiqué 

until 7 pm on June 2 and it did so, in part, because they had no choice. Damaged 

ships were returning to east coast ports and wounded men were filling hospitals so 

evidence of a battle was overwhelming. There was also a need to respond to German 

reports claiming victory earlier in the day. The German fleet had a shorter distance to 

travel and this, according to Steel and Hart (2003, p. 417) gave them an advantage in 

the “war of words that was to follow”. They applauded a great triumph and, in 

terms of ships lost, were fully justified in doing so, while the Admiralty had to face 

selling a strategic success to a public for whom only the complete destruction of the 

German fleet would have been acceptable. As Steel and Hart (2003, p. 418) noted: 

“They simply expected the Germans to be soundly thrashed. In the harsh light of this 

view what actually happened… fell far short of expectations.” Balfour, the naval 

                                                        
3 The popular demand was “We want eight, and we won’t wait” (Brooks, 2005, p. 2). 



censor Sir Douglas Brownrigg and others crafted a “brief but completely truthful” 

press communiqué that admitted to heavy British losses even though, as the latter 

later admitted, it would be a “frightful staggerer” (Messinger, 1995, p. 116).  

 
 
 
The First Reports: “Unsatisfactory for Us” 

Because of the Admiralty’s delay, the first news of the Jutland did not appear 

until June 3 and the newspapers, usually dealing with heavily censored dispatches 

from the Western Front, had a rare freedom to be frank. The front page of the Daily 

Express, for example, carried a sub-head under the main headline (“Fleets meet in the 

North Sea in a gigantic battle”) that stated “Heavy British losses – three battle-

cruisers sunk” and a smaller report analysing the losses to the Royal Navy was 

remarkably close to what are now accepted as the accurate statistics: “108,000 tons 

and over 5,000 men”. The front page headlines also listed the destroyed British ships 

including the battle-cruisers Queen Mary, Indefatigable and Invincible. There were no 

attempts to demonize the enemy, on the contrary the lead story was even-handed in 

that it comprised the simple repetition of the statements from the Admiralty and the 

German Navy. The only propaganda was contained in a single column story to the 

right of the lead that reported the Germans had “claimed” a success. The report, 

from Amsterdam, included: “The German Admiralty staff’s communiqué naturally 

excited the most intense interest in Holland, but people, knowing by innumerable 

experiences the untrustworthy character of German news, awaited for the British 

Admiralty communiqué all day” (“Mafficking in Germany”, p. 1). 

The Manchester Guardian also carried the enemy statement in full under the 

headline “German story of success” (3 June, p. 7) and reported the lost British ships, 



the word “story” suggesting the possibility of exaggeration and fabrication. It 

differed from the Express in that it offered analysis. The Germans, its lead story read, 

“say they sank the British super-Dreadnought Warspite… and omit the Invincible 

from their list. Beyond doubt they are wrong; possibly they innocently mistook one 

vessel for another” (“Great battle in North Sea”, p. 7).  The word “innocently” was 

surprising given that the British press had been drawing up a list of German crimes, 

including the alleged bayoneting of babies, since the start of the war (Kinghtley, 

2004). The tone, too, lacked the normal condemnation, the claims about the Warspite 

(which was hit 13 times by shells) being attributed to error rather than malice. On 

page 6 there was the more familiar theme of understated bravery in the “Our 

London Correspondence” column that reported: “He would have been a very 

superficial observer who did not see in every man he met on that great fleet the same 

quiet readiness and resolution.” The report went on to diminish the Royal Navy’s 

losses, describing the Queen Mary as “far from our last word in guns and in speed” 

even though it acknowledged she had been “the show ship of 1914-15”.  On page 8, 

however, a column headlined “A week of the war” conceded the Jutland “result was 

unsatisfactory for us”.   

The Daily Mirror’s headlines on June 3, like that of the Express, listed the 

Royal Navy’s losses but went further in claiming German casualties. “2 German 

Dreadnoughts sunk” one sub-head claimed, and another announced that three 

enemy battleships had been “hit repeatedly” (“Greatest naval battle in history in 

North Sea”, p. 3). The doubling of the Express’s one German battleship could have 

been due to edition times because the Mirror included a 1 am communiqué from 

Jellicoe that reported that one Dreadnought had been “blown up in an attack by 

British destroyers” and another was believed to have been “sunk by gunfire” 



(“Admiral Sir John Jellicoe’s estimate”, p. 3). Both claims, it transpired, were wrong 

as the High Seas Fleet lost the battle-cruiser Lutzow and the pre-Dreadnought 

battleship Pommern, but no Dreadnoughts.  Lower down on the front page, in a story 

headlined “Foe admiral’s version of the battle” there was a report of a speech in the 

Reichstag that stated: “Our young navy has gained a great and splendid success.” 

“Foe” and “version” were words imbued with subjectivity.  

Those words might have been weighted but it mattered little because the 

coverage overall read like a defeat to a British public used to a diet of successes. 

Lloyd George summed up the norm when he told Riddell (McEwen, 1986) in 

September 1916: “The public knows only half the story. They read of victories; the 

cost is concealed” (p. 168), and as a consequence the stark news that three battle-

cruisers and at least eight other vessels being sunk was greeted with dismay in 

Britain. Steel and Hart (2003, p. 421) wrote of “stunned and horrified disbelief” and 

that some naval personnel suffered verbal abuse from “wilder spirits”. Gordon (1996, 

p. 499) wrote that the crew of HMS Malaya received a “mixed reception” from  dock 

workers at Invergordon. Arnold Ridley, the playwright and actor best remembered 

for his part of Godfrey in Dad’s Army, was in Devonport recovering from a shrapnel 

wound received while serving near Arras.4 He noted:   

Not only did the first reports suggest a major defeat, but most of the sunken ships 
were Devonport commissioned. Union Street seemed full of women - some 
hysterical, some crying quietly and others, grey-faced with staring unseeing eyes 
and leading small children by the hand. They had no illusions, these women - 
they knew only too well that, when large ships were sunk in battle in the North 
Sea, there could be but few survivors (Van Emden and Piuk, 2014, p. 61). 

        
The Royal Navy was furious that the Admiralty had made no attempt to explain the 

strategic significance of the battle (Gordon, p. 498). The government, too, felt that 

                                                        
4 Dad’s Army, a television programme about the British Home Guard in the Second World 
War, was broadcast on the BBC from 1968 to 1977.   



reports had been too gloomy and Balfour persuaded Winston Churchill, who was 

“sulking in ‘retirement’,” to write a “semi-official précis… based on official 

documents” that was released at 7pm on June 3 (Marquis, 1978, p. 478).  

This, and further statement on June 4, boosted German losses and marked a 

change in mood in Fleet Street. The Daily Express’s front page of Monday, June 5, 

included a headline “We won the action” by Lord Beresford, a former MP and 

admiral, in which he accused the press of “pessimistic views” about the battle, 

although a sub-editor had added in brackets “not in the Daily Express”. To underline 

the point, the next sentence - “There is no justification for them.” - was set in bold.  

The lead story was also heavily influenced by the propaganda message, the headline 

reading “18 German warships (compared to 14 British) lost in great battle”. The 

copy, too, was more condemnatory. “That the accounts they have given to the world 

are false is certain…The Admiralty entertain no doubt that the German losses are 

heavier than the British – not merely relative to the strength of the two fleets, but 

absolutely.” Alongside the lead another story (“We know better”, p. 1) stated that the 

German sailors also discounted the alleged triumph. “When the men were shown 

yesterday’s mad ‘victory’ reports from Berlin they smiled and said, ‘Unfortunately, 

we know better’.” At the top of the page a headline claimed “The Hindenburg, 

Germany’s greatest warship, lost”. The Hindenburg was not at Jutland. On page 4 an 

editorial headlined “Victors do not run away” stated: “Our allies and neutral nations 

agreed in ridiculing the German boast that their fleet has, in any sense of the word, 

defeated the British.”  

Readers of the Daily Mirror on June 5, 1916, had to go inside the newspaper to 

discover more optimistic news about Jutland. Page one was devoted entirely to 

photographs under the headline “Women who mourn and the men who have died”, 

the largest picture being reserved for Grace Clark, who had been due to marry a 



naval chaplain that day, but on page 3, it announced that enemy losses had exceeded 

those of the Royal Navy, claiming that the Germans had lost at least 18 ships 

(“German losses are heavier than the British”). The story began: “Officers who 

landed at an East Coast town… were astounded to find that the public thought the 

British Navy had suffered defeat.” The Mirror also carried an interview on page 2 

with Lord Beresford under the headline “I declare it a British victory”, but an 

editorial on page 5 (“Questions”) suggested the newspaper had not been persuaded 

entirely:  

The third question that many bereaved but brave people asked was in the nature 
of a supplication, a hope, that the Admiralty will refrain from excuses, and official 
people from the absurdity of trying to pretend that we have won a big victory in 
disguise.  
 

The Manchester Guardian also reflected the confusion in its “Our London 

Correspondence” editorial column on June 5 (p. 4). “The more we learn about the 

great sea battle,” it read, “the more people are puzzled and even indignant about the 

first official report on the subject.” It added: “The navy – and it is not given to 

boasting – considers that it has won what victory there was in this admittedly 

indecisive action.” The lead story on page 5, the main news page, was more 

forthright in claiming victory, its headlines stating “German losses the heavier”. This 

was inaccurate, although it reflected the Admiralty’s exaggerated estimates, but the 

Guardian cast doubts on the German reports rather than the British, a sub-head 

reporting “Berlin reports known certainly to be untrue”. Under another headline, 

“Story of the battle” (p. 5), it was stated the men who had fought in the battle were 

sure that “the enemy received a most salutary lesson before they slunk away into 

their haven of refuge”. “Slunk” was chosen to denigrate the enemy and could be 

compared to the report from Edinburgh that described the Royal Navy’s return to 

port in glowing terms. “I watched the mighty ships pass out; I watched the 



victorious ships one by one come home. I emphasise the word victorious” (“How the 

fleet sailed and came back”, p. 5).  

 

Kitchener Lost, the Battle “Won” 

The ephemeral nature of news was underlined in the editions of June 7 when 

Jutland, four days after first entering the national consciousness, was supplanted as 

the lead story. Lord Kitchener, the Secretary of State for War, had been killed, going 

down with 600 others when the cruiser Hampshire struck a German mine close to the 

Orkneys. The death of the field marshal the Daily Express described as “The man who 

prepared the way for victory” (June 7, 1916, p. 1) dominated the news agenda, and 

the focus of the coverage of the North Sea battle moved away from the outcome and 

on to a debate over how the initial Admiralty reports had been so downbeat. 

According to Steel and Hart (2003), it was the German confession that they had 

concealed the loss of the battle-cruiser Lutzow and the light cruiser Rostock that 

eradicated any doubts that Jutland had been a qualified British success. This allowed 

the newspapers licence for anti-German rhetoric and to conduct a debate about the 

merits of the initial despatch from the Admiralty.     

All the newspapers asserted the Germans had distorted the facts about 

Jutland, the Daily Express almost on a daily basis. Thus on June 7 there were 

headlines “Nailing down the German Lies” and “More fabrications” (p. 1), and a 

report stated: “Germany’s glib stories of victory in the naval battle are now 

disbelieved by the whole world”; on June 9 headlines read “Tearing the truth out of 

Germany” and “Admission of Falsehood by German’s naval staff” (p. 1); on June 12 

“Covering up the facts” and “German efforts to hide the naval losses” (p. 5); and on 

June 16 “Still unable to tell the truth” (p. 5). The Daily Mirror carried an editorial on 

June 9 (“Their way and ours”, p. 5) that compared the communiqués from the 



Admiralty and the German Navy, an exercise in linguistic criticism that also allowed 

the paper to excuse its own initial, pessimistic, reports. “British way – to claim defeat 

and then find victory,” it read. “German way – to claim victory, then find defeat.” 

The leader also asserted: “If you are a British official you let your public frankly – 

and rightly – know about losses sustained”, which was disingenuous given that the 

newspaper was aware that the number of casualties on the Western Front was being 

withheld by the War Office. The editorial was part of a campaign to undermine the 

authenticity of reports coming from Germany and was underlined by a cartoon on 

June 15 (p. 5) that had a caricature of the Kaiser. “There’s only one thing that troubles 

me,” he says. “That is, that if we have many more great naval victories, I shan’t have 

any navy left!” The following day, June 16, one Mirror headline read “Hun lie 

factory’s finest output” (p. 2), a phrase that used the derogatory term Hun that 

became a feature of British newspapers between 1914 and 1918 while implying that 

there was a industrial-scale conveyor belt of disinformation emanating from Berlin. 

The Manchester Guardian’s disparaging of German news releases was less strident 

than that of the Mirror and the Express, but was there, nevertheless, in the headlines 

“Enemy’s false claims” (June 7, p. 5) and “Why false news was spread” (“Not a 

victory”, June 10, p. 7.), all of which were a departure from the “innocent” mistakes 

they reported initially.  

The anti-German narrative coincided with analysis of Admiralty’s first 

communiqué, and none was complimentary. An editorial in Daily Express, under the 

headline “That message!” (June 8, 1916, p. 4), read: “If ever an official despatch was 

calculated to cause the gravest misgivings in the public mind it was this 

communication.” It was a theme touched upon by a reader’s letter on June 9, from H. 

C. F., (“Mr Balfour’s excuses”, p. 5) that stated: “The Admiralty had only to phrase 

their announcement more correctly, while utilising precisely the same information, 



to have avoided the unpleasant and unsatisfactory incident which marked the return 

of our victorious seamen to their home.” The letter would have had to pass editorial 

gatekeepers (if, indeed, it was a genuine letter from the public and not a journalist in 

disguise), and was likely to conform with the newspaper’s view, a notion that was 

confirmed the following day when the Express printed what it believed should have 

been announced on June 2. It read:  

 
A great naval action was fought in the North Sea on Wednesday the 31st. Though 
only a portion of our Fleet was engaged by the whole, or almost the whole, of the 
German High Sea Fleet, we defeated the Germans and sent them back to their 
ports in confusion. Their losses were exceedingly heavy (“How to tell the news”, 
June 10, p. 5). 

 

The Manchester Guardian (“The test of naval success”, June 8, p. 5) reported a speech 

by Balfour in which the First Lord of the Admiralty agreed first newspapers reports 

about Jutland had struck a “tragic note”. He added: “If my candour, if my desire 

immediately to let the public know the best and the worst was in any way 

responsible for that result, I can only express my regret.” An accompanying editorial 

(“The naval battle”, p. 4) carried a censure:  “We are not quite satisfied with the 

statement.” The Daily Mirror also reported Balfour’s speech under the headline “The 

‘whole truth’ of naval fight” (June 8, 1916, p. 2) The report noted: “Totally erroneous 

inferences were built on the first message, and those papers who jumped at 

conclusions should have a little passing prick of conscience.” What could have 

followed, and did not, was “including the Daily Mirror”.  

The condemnation of the Admiralty’s first communiqué had an element of 

self-interest as newspapers needed to explain why their reports had been misleading, 

but perspective was available during the study period, albeit in another newspaper, 

the Observer “There is too much of the ‘frantic boast and foolish word’ going about,” 

a comment piece (“The sea-battle and its lessons”, June 11, p. 8) read. It continued: 



“Especially cheap is the taunt that the Germans ran away from the Grand Fleet. They 

were not out for suicide… When that day comes it is not likely that the German 

Navy will shrink from any sacrifice and we have learned enough from this battle to 

make sure that we will find German sailors tough and skilful foemen.”  This 

thoughtful critique differed strikingly from the heavily censored propaganda coming 

from the land war.  

 

Conclusion 

In his otherwise excellent book about Jutland, Gordon was scathing about the 

press, ascribing the Royal Navy’s “pathological mistrust of the media” (1996, pp. 

498-9) to the coverage of battle. He also wrote of the "mendacious constructions of 

journalists" (p. 505). This conforms to the historical judgement of the national press 

in the First World War, a verdict summed up by Knightley (2004, p. 532) who 

described the conflict as a “disaster for journalism”. This chapter has tried to 

challenge this orthodoxy, at least in terms of the reporting of the Battle of Jutland, 

while acknowledging the motivations behind that coverage conformed to the 

template set on the Western Front. This research has shown that the reports of the 

battle did not conform to the normal propaganda model. Instead, there was no 

attempt to diminish British losses – the casualty figures were extraordinarily accurate 

on June 3, 1916, given that the Grand Fleet had not reached port by print deadlines - 

and the painting of the Germans as ogres in uniform was watered down to 

accusations of vainglory and distortion. Even that had a sub-motive because the 

press had reasons to explain why its original reports were being challenged.  

    This is not to assert that the press coverage of Jutland marked a new zeal 

by newspapers to the cause of independent reporting. Rather it was a breakdown in 

the propaganda machine. The Admiralty, unable to easily hide its losses as its ships 



returned to port, simply told the truth and, in a war where obfuscation was the 

norm, the bare un-spun facts were taken as a major reverse. This was acknowledged 

by Gordon who wrote that the Admiralty’s initial statement on Jutland, was “strictly 

honest about British losses” and “would make things worse” (p. 498).  The 

Admiralty, too, acknowledged its public relations shortcomings by creating a Naval 

Publicity Department a month after the battle in an attempt to “avoid the sort of 

presentational mistakes which had been made in dealings with the press after 

Jutland”(Gordon, 1996, p. 507).5 The Navy made no attempt to put a gloss on the 

battle, admitted its losses and Fleet Street, just as it did on the Western Front, 

reported what it was given. It was business as usual.  

For once, to paraphrase Lloyd George, the people really knew thanks to 

national newspapers and, although Finn (2010), Bourke (1999) and Schneider (1997) 

have asserted that local newspapers, soldiers’ letters and Red Cross despatches 

ensured that the British public were not wholly ignorant of conditions on the 

Western Front, this was exceptional. Yet, the same chain of news supply after Jutland  

operated a month later when correspondents reported the Somme, it was the 

reaction of generals, the War Office and the information being emitted from them 

that differed, and with it the reports that appeared in Britain’s newspapers. As a 

consequence the death of 400,000 British and Empire soldiers in a 141-day battle that 

began on July 1, 1916, was hidden by reports of heroic advances and territorial gains 

to an extent that even on November 15 the Manchester Guardian printed the headline 

proclaiming “The British Victory” (p. 6.). It was not alone and the effect of this 

distortion, once the full scale of the military disaster became known, damaged the 

                                                        
5 Rudyard Kipling and John Buchan, the author of The Thirty-Nine Steps, were considered as 
consultants for the new department before Julian Corbett (a historian at the Naval War 
College) and Filson Young, a journalist, were employed (Gordon, 1996, p. 507). 
  



reputation of British journalism. This chapter has shown that the reporting of 

Jutland can largely be exempted from that historical verdict.  

Nevertheless, the coverage of the battle had effects beyond fuelling the 

subsequent historical debate. Surprisingly, given its scale and importance, the battle 

was not debated in Parliament until June 22, 1916, when, during a short exchange a 

Conservative MP, Ronald McNeill called for the suspension of the Daily News and 

condemned newspapers generally. The Home Secretary Herbert Samuel, dismissing 

the call for suppression, replied: “I am afraid a great many people when they 

received the first news of the battle took a somewhat depressed view of the facts” 

(Hansard, 1916, pp. 302-3). This partly exonerated the press, but nevertheless was a 

harbinger of more serious threats to press freedom in the Second World War. There 

was also a hint of criticism of the Admiralty as the suppliers of the first news, but in 

the long term it benefitted from its honesty. Brownrigg, the naval censor, wrote: 

"Whatever the rights or wrongs of the first Admiralty communiqué…  our reputation 

for telling the truth was re-established, and from that time onward, I believe it is fair 

to say that what appeared in our communiqués was accepted as fact” (Messinger, 

1995, p. 116).  

The most enduring consequence of the Admiralty’s frankness, however, is 

that it played a part in placing the dead of Jutland in the litany of First World War 

memories. More than 6,000 British sailors died in the North Sea and, while that was 

overshadowed by the 19,240 killed at the Somme on July 1, 1916 (Carruthers, 2011), it 

was still a disaster in human terms to compare with the darker days of the Western 

Front. Yet, stripped of the censorship and propaganda that hid the horrors of the 

trenches, and because strategic victories lack the poignancy of catastrophic military 



miscalculation, Jutland’s casualties have receded in the ranks of commemoration. 

Steel and Hart (2003, p. 7) wrote:  

The Somme and Passchendaele still weave their grim fascination, but, while the 
deaths of the men in the “Pals Regiments” are morbidly “celebrated”, the sacrifice 
of the hapless crews of the Indefatigable, the Queen Mary, the Invincible, the Defence, 
the Black Prince, the Shark, the Ardent and the Broke… are commemorated mainly 
by a few dramatic photographs that linger round the edges of folk memory. 

 

On June 15, 1916, the Manchester Guardian printed a report on a memorial service to 

the servicemen killed at Jutland in which the Bishop of Liverpool said they would be 

“forever immortal”(“Liverpool’s memorial service to sailors,” p. 6). He was a right, 

but only to a degree.  

 

Bibliography 

Anon. (1916). “Fleets meet in the North Sea in a gigantic battle”, Daily Express, June 3, 
p. 1.  
 
Anon. (1916). “Mafficking in Germany”, Daily Express, June 3, p. 1.  
 
Anon. (1916). “We won the action”, Daily Express, June 5, p. 1. 
 
Anon. (1916). “18 German warships (compared to 14 British) lost in great battle”, 
Daily Express, June 5, p. 1. 
 
Anon. (1916). “We know better”, Daily Express, June 5, p. 1. 
  
Anon. (1916). “The Hindenburg, Germany’s greatest warship, lost”, June 5, p. 1. 
Anon. (1916). “Victors do not run away”, Daily Express, June 5, p. 4. 
 
Anon. (1916). “K. of K., the man who prepared the way for victory”, Daily Express, 
June 7, p. 1. 
 
Anon. (1916). “Nailing down the German Lies”, Daily Express, June 7, p. 1. 
 
Anon. (1916). “That message!”, Daily Express, June 8, p. 4. 
 
Anon. (1916). “Admission of Falsehood by German’s naval staff”, Daily Express, June 
9, p. 1 
 
Anon. (1916). “Mr Balfour’s excuses”, Daily Express, June 9, p. 5.  
 
Anon. (1916). “How to tell the news”, Daily Express, June 10, p. 5. 
 
Anon. (1916). “Covering up the facts”, Daily Express, June 12, p. 5. 
 



Anon. (1916). “Still unable to tell the truth”, Daily Express, June 16, p. 5. 
 
Anon. (1916). “Greatest naval battle in history in North Sea”, Daily Mirror, June 3, p. 
3. 
 
Anon. (1916).  “Admiral Sir John Jellicoe’s estimate”, Daily Mirror, June 3, p. 3. 
 
Anon. (1916).  “Foe admiral’s version of the battle”, Daily Mirror, June 3, p. 3. 
 
Anon. (1916). “Women who mourn and the men who have died”, Daily Mirror, June 
5, p. 1. 
  
Anon. (1916). “I declare it a British victory”, Daily Mirror, June 5, p. 2. 
 
Anon. (1916). “German losses are heavier than the British”. Daily Mirror, June 5, p. 3. 
 
Anon. (1916). “Questions”, Daily Mirror, June 5, p. 5. 
 
Anon. (1916). “The ‘whole truth’ of naval fight”, Daily Mirror, June 8, p. 2. 
 
Anon. (1916). “Their way and ours”, Daily Mirror, June 9, p. 5. 
 
Anon. (1916). “Hun lie factory’s finest output”, Daily Mirror, June 16, p. 2. 
 
Anon. (1916). “Our London Correspondence”, Manchester Guardian, June 3, p. 6. 
 
Anon. (1916). “German story of success”, Manchester Guardian, June 3, p. 7.  
 
Anon. (1916). “Great battle in North Sea”, Manchester Guardian, June 3, p. 7. 
 
Anon. (1916). “A week of the war”, Manchester Guardian, June 3, p. 8. 
 
Anon. (1916). “Our London Correspondence”, Manchester Guardian, June 5, p. 4. 
 
Anon. (1916). “German losses the heavier”, Manchester Guardian, June 5, p. 5. 
 
Anon. (1916). “Story of the battle”, Manchester Guardian, June 5, p. 5. 
 
Anon. (1916). “How the fleet sailed and came back”, Manchester Guardian, June 5, p. 

5. 

Anon. (1916). “Enemy’s false claims”, Manchester Guardian, June 7, p. 5. 
 
Anon. (1916). “The naval battle”, Manchester Guardian, June 8, p. 4. 
 
Anon. (1916). “The test of naval success”, Manchester Guardian, June 8, p. 5. 
 
Anon. (1916). “Not a victory”, Manchester Guardian, June 10, p. 7. 
 



Anon. (1916). “Liverpool’s memorial service to sailors,” Manchester Guardian, June 15,  
p. 6. 
 
Anon. (1916). “The British victory,” Manchester Guardian, November 15, p. 6. 
 
Anon. (1916). “The sea-battle and its lessons”, Observer, June 11, p. 8. 
 
Anon. (1914). “Atrocities in Belgium”, The Times, August 28, p. 7. 
 
Anon. (1918). “HMS Audacious”, The Times, November 14, p. 7. 
 
Arthur, Max. (2005). Lost Voices of the Royal Navy (3rd ed.). London: Hodder and 
Stoughton. 

Bourke, Joanna. (1999) An Intimate History of Killing: Face-to-Face Killing in Twentieth-
Century Warfare. London: Granta. 

Brooks, John. (2005). Dreadnought Gunnery and the Battle of Jutland. Abingdon: 
Routledge. 

Butler, David & Sloman, Anne (Eds.). (1975). British Political Facts 1900-1975 (5th ed.). 
London: Macmillan.  

Carruthers, Susan L. (2011). The Media at War (2nd ed.). Basingstoke, Hampshire: 
Palgrave Macmillan.  
 
Demm, Eberhard. (1993). Propaganda and Caricature in the First World War. Journal 
of Contemporary History, 28(1), 163-192. 
 
Finn, Michael. (2010). Local Heroes: War News and the Construction of ‘Community’ 
in Britain, 1914-18. Historical Research, 83(221), 520-538. 
 
Gordon, Andrew. (1996). The Rules of the Game: Jutland and British Naval Command. 
London: John Murray. 
 
Hagerty, Bill. (2003). Read All About It: 100 Sensational Years of the Daily Mirror. 
Lydney, Gloucestershire: Corpus.  
 
Halpern, Paul G. (2012). The War at Sea. In John Horne (Ed.), A Companion to World 
War One (pp. 141-169). Chichester, West Sussex: Blackwell. 
 
Hansard, HC Deb, vol 83, cc. 302-3 (June 22, 1916). 
 
Haste, Cate. (1977). Keep the Home Fires Burning: Propaganda in the First World War. 
London: Penguin. 
 
Hopkin, Deian. (1970). Domestic Censorship in the First World War. Journal of 
Contemporary History, 5(4), 151-169. 
 
Kennedy, Paul. (2014). The War at Sea. In Jay Winter (Ed.), The Cambridge History of 
the First World War.  Vol. 1, (pp. 321-348). Cambridge: Cambridge University Press. 
 
Knightley, Phillip (2004). The First Casualty: The War Correspondent as Hero and Myth-



Maker from the Crimea to Iraq (3rd ed.). London: Hopkins. 
 
Marquis, Alice Goldfarb. (1978). Words as Weapons: Propaganda in Britain and 
Germany during the First World War. Journal of Contemporary History, 13(3), 467-498. 
 
McEwen, John M. (Ed.). (1986). The Riddell Diaries 1908-1923. London: Athlone. 
 
Messinger Gary S. (1995). British Propaganda and the State in the First World War. 
Manchester: Manchester University Press. 
 
Mordal, Jacques. (1959). 25 Centuries of Sea Warfare.  London: Abbey. 
 
Ponsonby, Arthur. (1928). Falsehood in Wartime. London: Allen and Unwin. 
 
Richardson, John E. (2007). Analysing Newspapers. Basingstoke: Palgrave. 
 
Schneider, Eric F. (1997). The British Red Cross Wounded and Missing Enquiry 
Bureau: A Case of Truth-Telling in the Great War. War in History, 4(3), 296-315. 
 
Steel, Nigel and Hart, Peter. (2003). Jutland 1916: Death in the Grey Wastes. London: 
Cassell. 
 
Taylor, A. J. P. (1972). Beaverbrook. London: Simon and Schuster. 
 
Taylor, Philip M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the 
Ancient World to the Present Day (3rd ed.). Manchester: Manchester University Press. 
 
Van Emden, Richard and Piuk, Richard. (2014). Famous 1914-1918. Barnsley: Pen and 
Sword. 
 
Wilson, Trevor (Ed.). (1970). The Political Diaries of C. P. Scott 1911-1928. London: 
Collins. 
 

 
 


